Aandachtspunten

Stress & burn-out

Heb je veel last van stress of loop je voor het gevoel tegen een burn-out aan?

Een vervelende situatie.

Misschien vraag je je af hoe het bij jou zit en waar je je bevindt in dit proces. Om te beginnen, niet iedere vorm van spanning is ongezond. Iedereen heeft namelijk een bepaalde mate van gezonde spanning nodig, omdat je van daaruit actie onderneemt. Maar als de spanning te lang aanhoudt, kan deze overgaan in ongezonde stress. Je lichaam komt dan niet meer tot rust. Het ontstaan van stress komt meestal doordat de werkelijkheid niet overeenkomt met de beelden in je hoofd. Er zijn legio stressoren of factoren die stress kunnen veroorzaken, maar iedereen reageert anders op de dingen. Stress is eigenlijk een vorm van angst. Angst voor wat zou kunnen gebeuren, maar wat meestal niet gebeurt. Dat klinkt misschien wat streng he? Toch is het goed om te beseffen dat we in ons denken vaak met de dingen aan de haal gaan. Ons denken bepaalt hoe we ons voelen en van daaruit gaan we handelen. Het is dus niet zozeer de gebeurtenis zelf, maar veel meer ons denken dat maakt of stress ervaren of niet. Daarom is het goed om je denken te onderzoeken.

Stress die te lang aanhoudt kan uiteindelijk een burn-out veroorzaken. Daarom, als je bij jezelf merkt dat je veel stress hebt, blijf er niet te lang meer rondlopen, maar trek tijdig aan de bel.

Ongezonde stress kun je herkennen aan bijvoorbeeld:

hoofdpijn, buikpijn, hartkloppingen, angstgevoelens, spanning, slecht slapen, boosheid, rusteloosheid, prikkelbaarheid, piekeren, huilbuien, nagelbijten en/of uitstelgedrag. Herken jij hier iets van bij jezelf?

Om je stressgevoelens te verminderen of nog beter, te voorkomen, is het belangrijk om te weten wanneer en waardoor bij jou de stressreacties ontstaan. Heb je bijvoorbeeld moeite met je grenzen aangeven, leg je de lat te hoog, wil je controle houden of teveel tegelijk doen? Zit je niet lekker in je werk?  Heeft te maken met iets uit je verleden, een moeizame relatie? Ik help je graag om hier zicht op te krijgen. Door middel van een uitgebreide stresstest onderzoeken we waar bij jou de stress vandaan komt. Samen gaan we aan de slag om de stress te verminderen en een burn-out te voorkomen.

Ook wanneer je al in een burn-out zit of juist aan het herstellen bent van een burn-out kun je bij mij terecht. Bij een burn-out is het belangrijk dat je volledig rust neemt. Daarnaast is het belangrijk te kijken naar de oorzaken. Het goede nieuws is dat je weer volledig kunt herstellen van een burn-out, maar dat het echt tijd nodig heeft. Ik begeleid je graag in deze moeilijke periode.

Hoogsensitiviteit

Voel jij je snel overprikkeld door zaken als fel licht, sterke geuren, harde geluiden of labels in je kleding?

Voel jij emoties van anderen aan?

Kun je intens genieten van kunst, muziek of de natuur?

Werd je als kind verlegen of gevoelig genoemd?

 

Misschien ben je hoogsensitief, ook wel hooggevoelig genoemd.

Hoogsensitieve mensen reagereren gevoeliger op prikkels als licht, geluid of sfeer dan de rest van de bevolking. Ze leven intenser, alsof ze met een andere filter naar de wereld kijken. Veel hsp-ers ervaren een gevoel van anders zijn en voelen zich daardoor regelmatig onbegrepen of niet gezien of gehoord. Hoogsensitiveit brengt namelijk naast mooie kwaliteiten ook valkuilen met zich mee. Het helpt om te weten hoe jij bedraad bent en wat jij nodig hebt om die vrouw te worden zoals jij bent bedoeld.

 

Wil jij weten of jij hoogsensitief bent en/of loop je tegen bepaalde problemen aan die hier mogelijk mee te maken hebben? Ik help je graag hier meer zicht op te krijgen.

Naast een algemene vragenlijst om te kijken in hoeverre jij je herkent in hoogsensitiviteit, kun jij bij mij een test invullen om te ontdekken op welke gebieden jouw sensitiviteit het meest tot uiting komt. Ook krijg je tips om hiermee om te gaan.

Gezond leven

Een gezonde leefstijl is ‘in’. En terecht! Zonder voldoende energie kun je immers niet functioneren en jouw volledige potentieel benutten. En dat is zonde. Letterlijk, want God wil dat wij leven tot Zijn eer en dat betekent dus ook dat wij Hem mogen eren met heel ons wezen; met onze geest, ziel en lichaam.

 

Een gezonde leefstijl wil zeggen dat je

Stress vermijdt of reduceert

Gezond eet

Regelmatig beweegt

Niet rookt en matig bent met alcohol

Voldoende slaapt

 

Vraag je je af hoe jij ervoor staat op dit gebied, heb je twijfels of vragen hoe gezond jouw leefstijl nu echt is? Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst brengen we jouw situatie op leefstijlgebied in kaart. Je krijgt inzicht in wat er al wel goed gaat en waar er nog verbetering mogelijk is. Ook krijg je van mij handvatten om met deze verbeteringen aan de slag te gaan op jouw specifieke aandachtsgebieden.